lördag, juli 13, 2013

Secken goer da

(vilket betyder, på svenska, vilken fin dag) det blev idag.

Olle ringde Rolle på morgonen för att höra om de var pigga på en tur. Det var de men Anita kom inte hem från jobbet förrän halv två, men efter det så var det fritt fram.

Vi åkte strax efter elva, tog vägen om katthemmet och levererade “tack kort” som jag skrivit ut på morgonen. Lite finare kort som Ea skickar till de som skänker större summor till katterna. Därefter så åt vi lunch i Axvall sen bar det av till Torbjörntorp. Planerade turen över en kopp kaffe. Slutmålet blev Hjo.

Här är det laddat för tur.

20130713_1

När vi landade i hamnen så var det som vanligt när vi är i Hjo fisketävling. Svårt med parkeringsplats, vi lyckades tråckla in hojarna framför några parkerade bilar. När vi gjort avsittning, så hör jag bakom mej en kommentar Hoppsan den där hojen är inte att leka med, det är nog min de menar tänkte jag och mycket riktigt, där står det två människor och kollar. Det är som vanligt alltså. Vi går upp för att införskaffa oss en glass, den berömda hemmagjorda glassen. Blir en liten halvhalt på vägen dit, herrarna ställer sig för att diskutera något.

20130713_2

Kan inte påstå att jag blev impad utav den här Hjoglassen.

20130713_4

När vi satt där så kom ett par traskandes och då hörde jag bakom mej, det är väl Ann med triken som sitter där. Jodå det var ett par kändisar som kom fram Marie-Louise och Gunnar, även de hojåkare, dock inte dagen till ära.

Sen traskade vi vidare upp till torget, där ville Anita gå in i en tvålaffär och jag följde med, men vände i dörren. Det stank parfym så det var som att gå in i en vägg. Jag satte mej utanför och väntade.

20130713_3

Gick sedan tillbaka till hamnen, Anita köpte en rökt sik. Därefter så drog vi på småvägar hemåt igen. Skildes åt i Torbjörntorp. Vi vände och tog Broddetorp – N Lundby  Axvall – Skärv – Lerdala – Timmersdala – Holmestad – Kinne Vedum – Gössäter – Skagen. En öl på altanen när skinnstället var avskalat och nu är det en kopp te, sen duschen och lopplåda. Tre underbara lediga, soliga, hojåkande dagar har vi haft, kan bli en fjärde om vädret blir bra i morgon, och om kröppaskrället håller för det frestar på min värkande lekamen.

Ha en bra lördagsafton.

Inga kommentarer: