fredag, september 07, 2012

Attans katt!

I går kom Snutteruttan in som ett jehu genom kattluckan, ljudligt talade hon om att hon hade med sig något ätbart in. Jag störtade upp från fåtöljen där jag bekvämt satt mej tillrätta och öppnade entrédörren på framsidan och försökte fösa ut damen i fråga. Hon hade en mus med sig i gapet, men se att gå ut igen i regnet hade hon inte tänkt sig. In i vardagsrummet istället och släppte bytet på mattan, bytet var naturligtvis (vad annars) levande. Snabbt som attan kilade infångad mus in under vedlådan.

Snuttis springer från ena sidan till andra sidan och upp på vedlådan, ljudligt beklagande. Får hon tag i musen? Nej då.

Till slut ledsnar hon och går ut, i regnet. Frågan är vem som fångade bytet senare under natten. Halva var iallafall uppäten när jag kom ner på morgonen, ganska söligt bakom fåtöljen.

De små liven släpar ju in lite utav varje, men jag har härdats genom åren. Häromdagen så hade ju Lurvas kul med en fladdermus på morgonen när jag kom ner. Snuttis hade vid ett tillfälle, endast sex månader gammal, med sej en harpalt in. Fåglar ser man ofta reser av, som mest har Smulan och Snuttis släpat in sju stycken fjäderkotletter på en dag. Då var det fjädrar i hela huset.  Snart kommer de väl in med en hjort också.

Ha en finer eftermiddag.

2 kommentarer:

Dui och Deco sa...

Åh, vi blir alldeles avundsjuka npå alla dessa byten, har inte matte fattat att ni måste få beröm när ni jobbar så hårt? Nosbuff

Unknown sa...

Va du gnäller.
Skönt att få middan serverad juh. :-)