onsdag, februari 23, 2011

Djurpratare del 2

Detta kom djurprataren fram till när det gäller Snutteruskan.

2011_02_23_1

Sittning tillsammans med Snuttis

Vilken underbar katt. Snuttis är en sån där katt som jag känner med en gång att man verkligen vill skydda, hon känns så ömtålig och liten.

Den här katten vill inte ha några förändringar, då känner hon sig inte trygg och hon är väldigt känslig. Snuttis är verkligen en katt som behöver mycket kärlek. Inte en massa kel jämt utan mer att man bara slänger en blick på henne emellanåt så hon vet att ni verkligen bryr er om henne. Jag vet att ni älskar henne massor och det vet hon med egentligen men hon är så himla osäker av sig och har dåligt självförtroende. Men hon tränar på detta genom att bland annat få hjälp av Smulan att träna upp detta, då hon låter Snuttis träna på att våga vara ledarkatten.

Men sedan har hon de där stunderna då hon bara älskar att få en massa kel, och hon visar verkligen att hon tycker det är skönt. Men hela tiden känns hon som den lilla katten, men det kan vara mycket för att Smulan är så dominant i sitt sätt.

Snuttis går gärna lite längre turer ut och forskar, hon gillar verkligen att utforska markerna och är en fenomenal råttjägare, hon har de rätta tålamodet att vänta ut dem.

Kan ju inte annat än le när jag tittar på henne på fotot, hon är så himla söt och hon har ett sätt som gör att man blir glad när man ser henne, man får en blick full av kärlek när man ser henne.

När det gäller Lurvas så ändrar hon hela sitt beteende på en gång, blir med en gång väldigt spänd i kroppen och hennes blick blir ilsk. Hon tycker verkligen inte om Lurvas, han är något nytt hos er, det är egentligen inte honom hon är emot utan detta att det kommit en till hos er, en ny som ställer till oreda och som tar uppmärksamhet och som kan flyga på henne precis när som helst och speciellt när hon är van vid att kunna ta det lugnt. Så han är väldigt irriterande, Snuttis tycker han är överallt och hon vill inte leka så som han. Snuttis kan inte riktigt säga varför hon är så mycket emot honom, men när jag säger till henne att han kommer lugna ner sig och att han kommer hjälpa dem att ha koll på sina revir och han kommer inte försöka ta över någon ledarroll utan den får hon fortsätta ha tillsammans med Smulan. Nu är det bara så att Lurvas ser upp till henne väldigt och vill leka med henne och det är därför han hela tiden vill leka med henne även när hon blir arg, han vill ha igång henne. Riktigt känner hur Snuttis suckar djupt och bara känner att han är så jobbig. Men jag har nu sagt till henne att jag ska säga till Lurvas att hon inte vill att han flyger på henne överallt utan hon är en katt som vill ta det lugnt och han får gärna komma o vara hos henne om han tar de lugnt med henne, då hon inte vill busa så tufft som han vill. Det är inte med glädje hon accepterar att han ska bo kvar hos er men hon accepterar det. Jag har sagt till henne att hon får inte vandra iväg som hon gjort innan när ni tog hem en katt, för att både Smulan och hon betyder så oerhört mycket för er. Sagt till henne att ni älskar henne och om hon skulle vandra iväg så skulle ni bli helt förstörda. Har sagt också att du behöver de där stunderna då ni kelar så mycket ihop. Du myser ju lika mycket som hon när hon ligger i knät och du borstar henne.

När jag känner av hennes kropp så känns den sliten. Men jag känner inget som är fel utan det känns mer som tristess, att hon är riktigt trött på vintern, hon vill komma ut och kunna va ute och njuta utan att behöva frysa om tassarna så fort hon kommer ut. Snuttis är beroende av att komma ut och kunna strosa runt och jaga. Hon älskar att jaga, men vill verkligen inte ut i den snön som är. Jag tror att om du bara fortsätter ge henne en massa kärlek och omtanke, som du redan gör så kommer de lösa sig när våren kommer. Jag vet inte om VitaminB är så bra som man kan köpa på ICA men jag har märkt att jämt när mina katter får av den så blir de piggare och får finare päls, kanske du kan ge henne några sådana varje dag.

Plus att när du ser Snuttis så var inte orolig för henne då utan njut mer av att se henne och känn dig glad och lycklig, känn hur mycket du älskar henne, för tittar du på henne med orolig blick så sänder du över det till henne. Så var inte orolig över henne utan njut av henne istället. Hon är otroligt söt.

Snuttis gillar att klättra, när hon är ute så går hon inte mycket på backen utan hon går på stenmurar och klättrar gärna i träden och inne så gillar hon att vara högt, hon tycker att hon har så mycket bättre koll när hon är där uppe och känner sig tryggare så, plus att när hon är ute och är uppe en bit så hittar hon lättare mössen. Jag fick till mig en bild på en orm, ute, hon har lekt rätt många gånger med ormar, den lite större varianten, alltså jag menar då inte kopparormar utan mer snokar och huggormar. Hon vet inte varför men hon gillar verkligen att ”leka” med dem.

Nedanför öronen, på så kallade kinden älskar hon att bli klappad, så skönt när hon blir klappad där att hon nästan dräglar säger hon.

Snuttis gillar att vässa klorna, hon älskar att dra klorna på olika ställen, men det är mest för att de ska vassa när hon är ute och jagar. Precis som en jägare som ska iväg på jakt vårdar sitt vapen så är hon noga med sina klor.

När de gäller mat så är hon mer för mat än Smulan, och hon äter inte alls lika fint som Smulan, det känns nästan lite som att hon kan bli lite kladdig runt munnen när hon äter men hon har en lång tunga som tvättar henne ren fort.

Snuttis vill här hela tiden att jag ska prata med Lurvas istället, så jag får väl göra det men jag tycker om att prata med Snuttis då hon är så himla snäll, go men ändå bestämd.

Du måste ge henne en kram från mig, hon är ju så himla go.

Som med föregående sittning med Smulan så stämmer även detta till 110%.

1 kommentar:

Dui och Deco sa...

Så fankattiskt, tänk att kunna ge Snuttan just det hon behöver. Underbar bild.Nosbuff