måndag, januari 13, 2014

Snön kom

när julen var slut. Nu är det helt plötsligt julstämning ute. Tog en bild på utegranen genom fönstret innan jag åkte till jobbet i morse. Fin den är våran bröllopsgran. Vi fick den utav en kompis som heter Grahn i efternamn, det passade ju bra. Nu har den växt till sej ordentligt.

20140113_1

I helgen har jag hållt på med bilder, Jag ska ju bygga en ny hemsida och ALLA tusentals bilder ska gås igenom. Nu är jag klar till och med 2012 och det blir mycket bilder. Vissa sidor på hemsidan är redan klara och ska be Jonas kasta ut sidan på nätet så snar han hinner, sen uppdaterar jag allt eftersom.

I helgen så skaffade jag en liten smidig scanner, snabb som fasen är den en sekund per bild ungefär, scannar både negativ, dia och papperskopior. Nu ska jag digitalisera ALLA gamla bilder och det är en jävla massa. Det var lite knixigt att få dit negativremsan, men det blir väl en vanesak. Jag har ju en gammal flatbäddscanner med dia/negativhållare, men den tar ju sådan tid, 30 sekunder per bild tror jag det tar. Satt ju en hel jul- och nyårshelg och scannade alla negativ jag hade från tiden med Choppers MC och det var bara drygt 700 bilder. Nu går det snabbare….. Jag vet vad jag ska göra i vinter när jag inte jobbar.

När jag blaskade med framkallning själv så klippte vi/jag alltid ner rullen till negativremsor om sex bilder på varje remsa. Framkallningslabben klippte ju fyra bilder vilket jag inte tycker om. Hållaren tar remsor om sex bilder. Så de svart/vita jag har framkallat själv kommer att gå mycket fortare.

När detta är klart, kan jag slänga alla gamla album som bara tar plats. Det blir digital förvaring på en liten hårddisk istället, med DVD-kopior i kassaskåpet på jobbet.

Nu är det kvällen och det snöar igen. Ha det så gott!

PS Det var katten Sören Fernströms husse Lars som var besökare 50 000.

 

Inga kommentarer: